سفارش تبلیغ
سفارش تبلیغ
شکل گیری اصلی شخصیت یک فرد در چه سنی می باشد؟

شکل گیری اصلی شخصیت یک فرد در چه سنی می باشد؟

 2 تا 6

10 تا 14

18 تا 22

جواب در ادامه مطلب,

جواب : 2 تا 6 سالگی

 

کودک بعد از گذراندن چند ماهی از تولدش کم کم می تواند چیز های مختلف را درک کند. محیطی که کودک در آن رشد می کند تاثیر بسیاری بر روی شخصیت کلی او دارد. حدودا از یک سالگی سخصیت کودک شروع به شکل گیری می کند و می توان گفت تا 18 سالگی بعد اصلی شخصیت فرد به وجود آمده است.

 

والدین آگاه می‌توانند به نتیجه مثبت بیندیشند

رفتار نخستین ویژگی معرفی‌کننده هر فرد است. گرچه همه بر این اعتقادند که شکل‌گیری رفتار بیشتر از آنکه متأثر از ژنتیک باشد از محیط پیرامون فرد تأثیر می‌پذیرد اما تفاوت‌های رفتاری کودکان پس از تولد بیانگر این است که کودکان حتی در محیط قبل از تولد چگونه رفتار کردن و انطباق با محیط را می‌آموزند.
آنها پیش‌زمینه زندگی خود را دانسته و با شنیدن صدای والدین‌شان تا حدودی با آنها آشنایی دارند و براساس شرایط فکری و عاطفی مادر خلق و خوی پس از تولد را یاد می‌گیرند.
ویژگی‌های رفتاری دوران کودکی
عوامل متعددی در بروز رفتارهای غیرمنطقی یا اختلال رفتاری افراد مؤثر است این عوامل به صورت مجموعه‌ای به هم مرتبط زمینه به‌وجود آمدن رفتارهای نابهنجار را در افراد ایجاد می‌کند.
دکتر قاسم قاضی، روانشناس و استاد دانشگاه تهران درباره اهمیت توجه به ویژگی‌های رفتاری در دوران کودکی می‌گوید: کودکان کمتر از 2 سال ویژگی‌های خاصی از رفتار را دارند زیرا در این سن آنها برای اولین بار توانایی دارند که بدون کمک والدین، حرکت کنند و راه بروند و در این سن کودکان رفتارهای سلطه‌جویی را تجربه کرده و مهارت‌های حرکتی را آغاز می‌کنند.
همچنین در این سن، کودکان یاد می‌گیرند که با گریه کردن نظر دیگران را به خود جلب کنند و از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری آنها این است که کودکان دنیای پیرامون خود را از طریق حس کردن می‌فهمند و به این دلیل قدرت استدلال و تجربیات آنها کم است.
این مدرس دانشگاه در ادامه می‌گوید: کودکان با پا نهادن به سن 5/2 سالگی درک می‌کنند که زندگی اجتماعی چه مفهومی دارد و با رفتن به مهدهای کودک دنیایی غیر از دنیای خانواده را درک می‌کنند زیرا رشد اجتماعی آنها در حال شکل‌گیری است همچنین آنها با ورود به سن 3 سالگی با ارتباط با اطرافیان و اعضای خانواده سریع‌تر اجتماعی می‌شوند و اگر آنها در این سن به مهدکودک بروند وابستگی‌شان نسبت به والدین به خصوص مادرشان کاهش پیدا می‌کند.
دکتر علیرضا شریفی یزدی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه می‌افزاید: از دیدگاه اجتماعی، براساس عنصرهای فرهنگی جامعه یکسری رفتارهای خاص، برای یک سن خاص هر فرد تعریف شده است که افراد جامعه خواهان آن هستند بنابراین هر فرد رفتارها را اعمال کرده و هنجارها را رعایت می‌کند.
همچنین بحث انتظار اجتماعی از افراد برحسب سن یک امری نسبی تلقی می‌شود که نسبت به جوامع مختلف متفاوت است و مسئله جنسیت افراد نیز با انتظار اجتماعی برای رعایت و سرزدن یک رفتار خاص از فرد ارتباط دارد. در این میان افرادی در جامعه هستند که آنها در یک سن خاص رفتارهایی را نشان می‌دهند که با استانداردهای تعریف شده و براساس توقعات آن جامعه همخوانی نداشته و همیشه درصدی از افراد جامعه در روند اجتماعی شدن و پذیرش فرهنگ غالب جامعه به طور کامل آموزش ندیده‌اند و همه هنجارها و ارزش‌های اجتماعی در آنها درونی نمی‌شود و در اصطلاح جامعه‌شناسی بخشی از این ارزش‌ها در شخصیت درونی نمی‌شود.
دکتر قاضی، نیز در این‌باره می‌گوید: از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری کودکان در سن 4 سالگی این است که آنها به بازی کردن با گروه همسالان خود نیاز داشته زیرا رشد ذهنی کودکان در این زمان به تدریج تا سن 6 سالگی در حال افزایش است و تحقیقات متعدد در این زمینه نشان می‌دهد اگر والدین غذای ذهنی کودکان را تأمین‌کنند در این سن به رشد هوشی آنها اضافه می‌شود. کودکان در سن 4 یا 5 سالگی نیاز به بازی کردن به صورت دونفری داشته و بازی کردن باعث می‌شود نیاز ذهنی کودک تأمین شده و رشد ذهنی آنها افزایش پیدا کند. از سن 6 سالگی به بعد با رفتن به مدرسه برای پرورش درست شخصیت و رفتارشان نیاز به آموزش مستقیم دارند و دوران دبستان برای کودکان از مهم‌ترین دوره آموزشی محسوب می‌شود. زیرا دوران دبستان به شناخت دنیای کودکان کمک کرده و در این دوره رشد ذهنی به خاطر یادگیری مفاهیم، آموزش مهارت‌ها و تعلیم و تربیت حائز اهمیت است.
این روانشناس می‌افزاید: نقش معلمان در این دوره در شـکل‌گیری ویژگی‌های رفتاری درسـت کودک امری مهم تلقی می‌شود و بهتر اسـت که وسـایل آموزشــی مستقیم و غیرمستقیم در دسترس آنها قرار بگیرد.
تأثیر عوامل مختلف در رفتار
عوامل زیادی در خانواده وجود دارد که باعث می‌شود رفتار کودکان و نوجوانان تحت تأثیر قرار گیرد یکی از این عوامل فضای روانی و عاطفی خانواده است اگر روابط و تعاملات روانی، عاطفی بین اعضای خانواده مستحکم باشد به صورت مستقیم (آموزش‌های اخلاقی، شناختی و عاطفی) یا غیرمستقیم (تقلید از رفتار والدین) در کودک شکل می‌گیرد.
دکتر قاضی، می‌گوید: دو عامل محیط و ژنتیک در شکل‌گیری ویژگی رفتاری افراد در سن‌های مختلف نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر نیازهای دوران کودکی به صورت درست و منطقی پاسخ داده شود افراد در دوران نوجوانی و جوانی دچار اختلالات رفتاری نخواهند شد و توجه به نیازهایی مانند بازی کردن، محبت و غذای ذهنی از جمله عواملی است که باعث کاهش انحرافات از لحاظ رشد شخصیتی در فرد می‌شود.
دکتر شریفی یزدی، در ادامه می‌گوید: انسان سالم، فردی است که در زمان و سن واقعی خود ویژگی‌های رفتاری درست و مطابق با سن از او سر بزند اما فردی که دچار اختلال رفتاری و عاطفی است در یک برهه از زمان ممکن است دچار بازگشت شود.
اگر سن هوشی و سن شناسنامه‌ای افراد با رفتارهایی که از ‌آنها سر می‌زند همخوانی داشته باشد طبیعی است اما اگر فردی بین رفتارهای سنی و سن شناسنامه‌ای‌اش تعارض پیش آید و به مرور زمان این تعارضات افزایش پیدا کرده به‌گونه‌ای که تعداد زیادی از افراد یک جامعه را در یک سن خاص درگیر کند، این مسئله به شکل اپیدمی درآمده و در نهایت جامعه با یک اختلال اجتماعی روبه‌رو می‌شود.
دکتر قاضی، می‌افزاید: از مهمترین خصوصیات دوران نوجوانی این است که افراد در این دوران تمایل دارند مستقل باشند زیرا استقلال‌طلبی نیاز هر فرد در این دوران محسوب می‌شود. از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود، فرد رشد شخصیتی‌اش متوقف شده و رفتارهایی از او سر بزند که مطابق با سنش نیست محیط خانواده است. افرادی که در محیط‌های خانوادگی پرتنش زندگی می‌کنند به دلیل این که تمایل به خشونت داشته و تحت تعلیم و تربیت نادرست قرار گرفته‌اند ممکن است ویژگی رفتاری آنها با سن‌شان متفاوت بوده و این مشکل در آنها اختلالات روانی به وجود آورد.
دکتر شریفی یزدی معتقد است آموزش دادن و آگاهی داشتن والدین باعث می‌شود که بهتر بتوانند روند تکامل رشد شخصیتی فرزندان و ارتباط بین سن هوشی و شناسنامه‌ای، ویژگی‌های رفتارهای فردی و جمعی را تشخیص داده و مطابق با آن عمل کنند.
بسیاری از الگوهای ناسالم خانوادگی مانند طرد شدن کودک و تنبیه شدید، توجه نکردن به نیازهای اساسی، توجه نکردن به احساسات و عواطف، محافظت بیش از حد کودک، انتظار نابجا از او و… باعث می‌شود که در رشد شخصیتی‌ کودک مشکل ایجاد شود.

منبع :هیداکتور

 

 

برخلاف تصور گذشته که شکل گیری شخصیت کودک را در سنین شروع مدرسه می دانستند اما در عصر حاضر روانشناسان ثابت کرده اند که بهترین زمان شکل گیری شخصیت کودک در سنین قبل از دبستان و بهترین زمان آن سن 2 تا 6 سالگی می باشد 

 

شخصیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شخصیت (به انگلیسی: Personality) را می‌توان آن الگوهای معین و مشخصی از تفکر٬ هیجان و رفتار تعریف کرد که سبک شخصی فرد را در تعامل با محیط اجتماعی و مادی‌اش رقم می‌زنند[۱] . به عبارت دیگر شخصیت شامل ویژگی‌های نسبتاً با ثبات و پایدار است که در توصیف آن‌ها از صفاتی همچون زودرنج، مضطرب٬ پر حرف٬ درونگرا و برون‌گرا و غیره استفاده می‌شود.

تعریف شخصیت[ویرایش]

شخصیت یعنی «مجموعه‌ای از رفتار وشیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌های بی همتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص می‌شود. به نظر می رسد گوردن آلپورت، بهترین تعریف در مورد شخصیت ارایه داده است. او اشاره می کند، شخصیت، سازمان بندی پویایی در درون فرد است و شامل آن دسته از نظام های روانی - فیزیکی که رفتار و تفکر او را تعیین میکند. از این تعریف چندین نکته قابل استنباط است.

بر پایه تعاریف بالا نکاتی درباره اصطلاح شخصیت روشن می‌شود:

•بی همتایی و تفاوت: شخصیت یک فرد بی‌همتاست و در عین بعضی مشابهت‌ها، هیچ دو شخصیت یکسان و همسان وجود ندارد.
•ثبات داشتن (پایداری): اگر چه افراد در شرایط و محیط های گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و مختلفی دارند، ولی در طول زمان (مثلاً چندین دهه) رفتار و واکنش و همچنین شیوه تفکر آنها دارای یک در ثبات نسبی دائمی است.
•قابلیت پیش بینی: با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص می‌توان سبک رفتاری و تفکری افراد را با احتمال زیاد پیش بینی کرد. قابلیت پیش بینی رفتار با «ثبات در رفتار» رابطه متقابل دارد.

از تعریف گوردن آلپورت می توان دریافت: - شخصیت مجموعه ای از عناصر است و به عنوان یک نظام با یکدیگر در رابطه هستند. - شخصیت مفهومی روانی در قالب یک کلیت فیزیکی دارد. - علت تعامل انسان با جهان شخصیت است. - تعامل فرد نتیجه ویژگی های شخصیتی و موقعیتی است. -تجلی شخصیت به دو روش رفتار و تفکر است. [۲]

شخصیت می‌تواند سازگار و یا ناسازگارانه باشد. «ناسازگاری» زمانی مطرح می‌شود که افراد قادر نباشند تفکر و رفتار خود را با محیط و تغییرات آن تطبیق دهند. سازگاری یا عدم سازگاری ارتباط نزدیکی با «انعطاف پذیری» دارد. یک شخصیت سالم با وجود ثبات و پایداری به میزانی از انعطاف‌پذیری بهره می‌برد. اما افراد ناسازگار در برخورد با موقعیت‌هایی که واکنش به آنها مستلزم تغییرات و تصمیمات جدید است، تفکر و رفتار انعطاف ناپذیری از خود بروز می‌دهند. بنابراین، اختلال شخصیت یعنی «رفتارهای ناسازگار و انعطاف ناپذیر در برخورد با محیط و موقعیت‌ها».

عوامل به وجود آورنده شخصیت[ویرایش]

شخصیت ساختهٔ وراثت و محیط است. انسان با ویژگی‌ها ی ژنتیکی خاصی به دنیا می‌آید، و از آن پس سر و کار او با محیط اطراف خود خواهد بود. محیط نقش مهمی در شکل دهی شخصیت دارد. نمونه‌های روشن برای تاًثیر محیط بر شخصیت، کودکانی هستند که به تصادف در جنگل‌ها یا در انزوا رشد کرده‌اند. برای مثال یک کشیش هندی به نام سینگ در جنگل‌های هندوستان دو دختر را یافت و آن‌ها را با خود به خانه برد. بر اساس گزارشِ سینگ این دو کودک در هنگام یافته شدن هیچگونه از رفتارهای انسانی را نداشتند. چهار دست و پا راه می‌رفتند، زوزه می‌کشیدند، از اجتماع گریزان بودند، تحریک پذیری آن‌ها زیاد بود و روی هم رفته رفتار آن‌ها مانند محیط شان بود. آنچه در دنیای امروز تاکید بیشتری بر روی آن می گردد این است که تاثیر پذیری انسان ها از محیط بسیار قوی تر از تاثیر ژنتیکی است

عوامل رفتار (نگاه تحلیلی جزئی نگر)[ویرایش]

  • ژنتیک
  • ادمهای اطراف در محیط وتربیت
  • تجربه‌های کودکی و نوجوانی
  • سبک زندگی
  • جامعه – اجتماع
  • تفاوتها – ویژگی ها
  • ارزشها وباورها
  • انگیزش
  • استعداد وتوانمندی
  • هوش – مزاج
  • بحرانها – زمان
  • رشد
  • ادراک – هوشیاری
  • احساس – هیجان
  • تحصیل

شخصیت (نگاه تحلیلی کلی نگر)[ویرایش]

شخصیت: شیوه‌ای ترکیبی از همه عوامل سابق.

شخصیت: نگاه تحلیلی کلی نگر: عوامل وقتی که ترکیب بشوند.

شخصیت:

  • a. کارکرد: چرائی وچگونگی رفتار.
  • b. ساختار: کدام از عوامل روی یک رفتار تأثیر دارد؟

شخصیت: رفتار را تبیین می‌کند (به وجود می‌آورد). وبه عوامل به وجود آورنده رفتار اشاره می‌کند.

۵ بعد اصلی شخصیت[ویرایش]

در سالهای اخیر، تحقیقات زیادی درباره پنج بعد اصلی شخصیت The big 5 Model، انجام شده و نتیجه تحقیقات هم آن را تائید کرده است. این پنج عامل شخصیتی، عبارتند از:

  • پرهیاهو Extroversion: صمیمی و گرم، پرحرف که پیوسته، ابراز وجود می کند.
  • سازشکار Agreeableness: خوش طینت، دارای روح تعاون و قابل اعتماد.
  • باوجدان Conscientiousness: مسئولیت پذیر، قابل اتکاء، موثر و پیوسته، در کسب موفقیت.
  • از نظر عاطفی، باثبات Emotional stability: آرام، پرشور، در برابر تنش، احساس امنیت می کند.
  • تجربه اندوز Openness to experience: تخیلی، از نظر هنر، با احساس و اهل تفکر و شعور.

علاوه بر ارائه چارچوب شخصیتی، تحقیقاتی که بر روی این پنج بعد اصلی شخصیت، صورت گرفت، به این نتیجه منجر شد که بین ابعاد شخصیتی و عملکرد شغلی، رابطه ای مستقیم، وجود دارد. (رابینز، 1996، ص 142)

ارزیابی شخصیت[ویرایش]

شخصیت اغلب از طریق آزمون‌های عینی مانند MMPI-۲ اندازه گیری می‌شود که طی آن از آزمودنی خواسته می‌شود به پرسشنامه‌ها و سیاهه‌های مداد- کاغذی پاسخ دهند. آزمون MMPI شامل بیش از پانصد عبارت است که آزمودنی‌ها با انتخاب یکی از گزینه‌های «درست»، «نادرست» یا «نمی‌دانم» به آن پاسخ می‌دهند. مثال‌هایی از چند عبارت آزمون MMPI عبارتند از هستند:

من دشمنانی دارم که واقعاً می‌خواهند مرا اذیت کنند.

من هرگز در فعالیت‌های جنسی نامعمول زیاده روی نکرده‌ام.

این آزمون‌ها اطلاعات عینی میزان شده‌ای در مورد تعداد زیادی از صفت‌های شخصیت به دست می‌دهند. ولی این آزمون‌ها از نظر احتمال سوگیری، فریب کاری عمومی و مشکلات تشخیص و کاربرد نامناسب مورد انتقاد واقع شده‌اند.

 

نشریه ء وطندار صفحه مقالات - توضیحی بر خشونت و خشونت ...

www.vatandar.at/basirdehzad4.html
بصورت عموم خشونت یک عمل فاجعه بار در زنده گی انسان است در هر سن و سالی که ... عین اضرار روانی میگردد علاوتاٌ رشد جسمانی و شکل گیری سالم شخصیت طفل به ...

آموزش(٥۱) - کر مثبت راهی به سوی زندگی بهتر و آرامتر... تف

psych.persianblog.ir/tag/آموزش
اجرای راهکارهای تقویت مثبت هیچ هزینه‌ای ندارند و به سن و سال افراد نیز مربوط نمی‌شوند. فقط باید این شعار را ...... انسان های موفق فقط از گذشته درس می گیرند و در ... در بررسی هایی که بر روی شکل ابروها و رابطه آنها با شخصیت انسان انجام گرفته است،.

ماهیت انسان در جهان بینی اسلامی - سازمان نوسازی شهر تهران

nosazi.tehran.ir/Default.aspx?tabid=564
به بیان دیگر در انسان شناسی دینی به جای بهره گیری از روش های تجربی، عقلی یا .... از مبالغه و افراط در نقش عوامل ژنتیکی و زیستی، در شکل گیری شخصیت و رفتار ..... و هر چه سن کمتری داشته باشد، تأثیرپذیری او از عوامل محیطی بیشتر خواهد بود.

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی پایا » نظریه های رشد کودک

payaotc.com/?p=604
۱ خرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - مطالعه رشد انسان، موضوعی بسیار غنی و گسترده است. ... صورت می گیرد و بر شکل گیری و رشد حس عمیق تری از کنترل شخصی در کودکان تمرکز دارد. ... بر طبق نظریه فروید، شخصیت انسان ها غالباً تا سن ۵ سالگی شکل می گیرد.

درگاه الکترونیکی وزارت ورزش و جوانان:: جوانان و فرایند الگو ...

msy.gov.ir/cultural_articles/14901-جوانان-فرایند-الگو-پذیری.html
عامل دیگر که باعث جهت مند شدن فرد می شود، شخصیت های آرمانی مورد نظر فرد است، ... شود که رفتار اجتماعی و شکل گیری آینده وی، کم و بیش متأثر از این شخصیت ها باشد. ... در این جا این سؤال پیش می آید که اصولاً چرا انسان ها به دنبال الگو هستند و چگونه از ... به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی است, زیرا پایین بودن سن سطح تجربیات و ...

مچ گیری افراد از روی زبان بدن (شخصیت شناسی) - ایران ناز

www.irannaz.com/making-ankle-on-swimming-personality-body-language.html
در حقیقت همه انسان‌ها به‌طور ناخودآگاه حرکاتی از بدن خود نشان می‌دهند که از آن به‌عنوان ... این تاکتیکی است که بسیاری از کودکان کمسن و سال هنگام مواجه شدن با دیگران در انجام یک ... به شکل مشت نشان می‌دهد، فرد مقابل شما در آن لحظه شخصیت انعطاف‌پذیری ندارد.
ali akbar پنجشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳ ب.ظ ۵۷۷ آی پی ۶۶۳ بازدید
دسته: ترفند ,
نظرات
نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

منوی اصلی

Main Menu

موضوعات

Category

آخرین مطلب

Recent Posts

پربیننده ترین مطالب

Favorite Posts

لینک های سایت

Links
درباره سایت
§قــالب گــراف§
قالب گراف وبسایتی پراز قالب های
زیبا و حرفه ای ومخصوص وبلاگها
WWW.GHALEBGRAPH.IR
§یار گمنام§
یارگمنام رسانه ای فرهنگی مذهبی
به همراه مقالات و فایل های گرافیکی مذهبی
WWW.YARGOMNAM.IR
§عنوان سایت شما§
چند سطری در مورد سایت شما
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید.
WWW.YourSite.IR
§عنوان سایت شما§
چند سطری در مورد سایت شما
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید.
WWW.YourSite.IR